Teknik Mendorong Anak Kecil Berenang

237 total views, 3 views today

BismillahirRahmanirRahim

Mengajar Anak Kecil Berenang (entri post lama, Fateh 11 bulan)

Teknik Demonstrasi & Menunjukkan Cara

1) Beritahu Fateh (11 bulan, pengalaman baru kali ke-3 sesi berenang), “kocak kaki, kocak kaki”.
2) Tunjukkan kedua kaki (saya: ibunya) berkocak dalam keadaan saya terapung di air (namun sebenarnya sedang memegang pelampungnya) (kerana ibunya tidak pandai berenang, hehe)
Hasil: Fateh yang sedang dipegang ayahnya terus mengocak kakinya dengan laju dlm keadaan terapung dan ‘berenang’ ke depan dengan pantas sekali.
Kami kagum!!!
Ia berlaku pada sesi ke-3 pengalaman di kolam renang. Sesi pertama berenang, Fateh 9 bulan memang terapung dan ala-ala berenang secara semulajadinya. MasyaAllah!!! (masa tu belum belajar teknik nabi maka hanya pujian separuh format sahaja: “waah, dia boleh rupanya, tak sangka” yang terucap dalam hati, tidak di hadapan si kecil).

Sebagai panduan, antara skrip / kata-kata yang boleh saya ucapkan ialah: “Waah, Fateh boleh terapung (pujian tingkahlaku, bukan orangnya). Mummy bangga dengan Fateh (Impak 1: kesan atau perasaan ibu). InsyaAllah nanti Fateh boleh berenang sendiri (Impak 2, jangka panjang: berupa doa atau visi ibubapa utk anak)”,  sambil senyum lebar (Ganjaran Sosial Non-Material).

Nota. 
*Bayi umur 0-2 tahun adalah dalam peringkat ‘trust vs mistrust’ dan ‘attachment’ kuat dgn ‘prime carer’nya. Maka mengajar dari bayi perlulah oleh ibu/bapa nya sendiri. 
*Apabila kerapatan (‘attachment’) kuat dengan penjaga utama yang memberikan keperluan asas bayi seperti makanan (susu), pelukan (pabila rasa takut / sejuk), kata-kata baik (menenangkan atau menggalakkan), ubatan (pabila sakit), bayi akan sangat kenal dan percaya (trust) kepada penjaga utama ini yang secara konsisten (istiqamah) menyediakan segala keperluan asasnya. Sebaliknya berlaku (‘mistrust’/tidak percaya/sukar percaya) sekiranya penjaga utama ini berubah-ubah atau tidak memberikan atau memenuhi keperluan asas ini.
*Kerapatan yang baik memudahkan penjaga utama ini melakukan banyak dorongan tingkahlaku yang ingin dibentuk dari awal bayi.

54718_4384981055065_370660013_o
Fateh pertama kali di kolam renang 9 bulan
1468792_10201543769808487_1083081660_n
Fateh di sungai Gua Kelam, 1 tahun 9 bulan
Seterusnya: Teknik Pujian untuk anak bawah 12 bulan, Teknik Mendorong anak duduk dalam car seat
 

Alhamdulillah.

Facebook Comments

Ebook PERCUMA 10 Tips Atasi Marah

Dapatkan Ebook Ini Sekarang

You have Successfully Subscribed!