DOA seorang ibu. Apa kita fikir (terlintas), rasa dlm hati (terdetik), ucapkan dan lakukan adalah satu doa

Ok. Kisahnya begini kawan-kawan. Semalam lepas ambil Fateh dari pengasuh, dalam kerete tak silap saya, saya ada terdetik dalam hati bila lihat/ merenung Fateh. Dalam hati ada berasa dan berkata-kata dalam hati sesuatu yang tak sihat. Saya kan macam selalu bercakap dalam kepala yang Fateh pernah respon “Aah?” seolah dengar dan tanya apa dia? tu.. So maksudnya lebih kurang ialah pasal saya beritahu dia yang saya dah rasa kurang attach...

Berapa Kali Cukup untuk Peringatkan Anak Benda Yang Baik?

Benar, kanak-kanak hanya perlu diperingatkan sangat banyak kali sebelum wajar dihukum. . Persoalannya, sudah cukup kah kita peringatkan mereka sekurangnya 5000 kali untuk satu satu perkara penting? . Jika kena gayanya, insyaAllah usia 10 sudah solat dan ‘pukul’ tidak perlu. 3 tahun itu lama. 5kali sehari x 365 hari setahun x 3 tahun = 5475. . Key nya sabar dan keep repeating, beri nasihat dan perkataan baik berunsur kasih sayang...

Kadang-kadang Kita Rasa Banyaknya Anak Meminta-minta

Kadang-kadang Kita Rasa Banyaknya Anak Meminta-minta ============================= Isk, kalau anak tu belum bekerja, kecil lagi, kalau tak minta kat kita, nak minta pada siapa lagi? . Ini kisah Fateh tergendala kemahuannya nak payung kecil beberapa bulan lepas, baru kini mendapat. . Masa tu raya Aidilfitri. Kami singgah Cameron. Jenis suka travel kami ni. Raikan perjalanan jauh beraya ni dengan selitkan satu tempat sejuk yang kami suka. . Masa di Cameron...

Kaedah Terapi Diri Tangani Emosi Marah Anak Kecil yang Berpunca dari Kisah Silam

Kaedah Muhasabah Terapi dan Solusi Diri – Sambungan kaedah seterusnya sekiranya kemarahan kepada anak kecil itu berpunca dari kisah silam kita (seperti dalam artikel sebelum ini)   Sekiranya puan/tuan pembaca sudah kenalpasti punca sebenar kemarahan kepada anak kecil yang sebenarnya berpunca daripada diri / kisah diri dahulu / kisah tertentu semasa zaman anak kecil sendiri, ini step selanjutnya.  ...

Teknik Pernafasan Kawal Marah

“Maz, sy pernah bagi teknik pernafasan ni pada seorang kawan, dia tengah marah masa tu, sy pesan tarik nafas kata sabar..sabar..sabar..pastu buang nafas kata marah..marah..marah..minta dia ulang sampai dia OK.   Then kawan sy kata sgt berkesan! Dia rasa sgt lapang dan dapat berfikiran rasional semula..siap dpt confront org yg buat dia marah, dn dia yg minta maaf kat org tu! MasyaAllah..”...