Bila Anak Susah Nak Diajak Mandi

Bagaimana Nak Ajak Anak Mandi dengan Baik, Berkesan dan Berjaya? ================================ Zaman bayi, mudah. Mandikan aja. Mandi kan sebelum subuh dengan air suam pun jalan 🙂 (niat nak latih mandi pagi agar mudah ke sekolah esok-esok, kebetulan tempat kerja jauh jem kena siapkan awal, nak ada ‘bonding touch’ dengan si anak berbanding nursery /pengasuh dia masa tu)  ...

Bagaimana ‘Self Affirmation Script’ Bantu Fateh Bila Tidak Yakin Diri

Saya kongsi sedikit bagaimana saya dorong anakanda soleh Fateh akan kaedah ini dan nampaknya sekali sahaja saya ajar dahulu dia boleh aplikasi sendiri dalam situasi lain secara kemahuan sendiri. (contoh dia nak naik gelongsor secara terbalik dan tiba-tiba rasa tak yakin diri datang, terutama sejak dah mula berfikir ni, dia reka skrip sendiri dan berkata “Fateh boleh, Fateh boleh”).  ...

Teknik Pernafasan Kawal Marah

“Maz, sy pernah bagi teknik pernafasan ni pada seorang kawan, dia tengah marah masa tu, sy pesan tarik nafas kata sabar..sabar..sabar..pastu buang nafas kata marah..marah..marah..minta dia ulang sampai dia OK.   Then kawan sy kata sgt berkesan! Dia rasa sgt lapang dan dapat berfikiran rasional semula..siap dpt confront org yg buat dia marah, dn dia yg minta maaf kat org tu! MasyaAllah..”...

Bila Anak Sukar Bangun Subuh

JIKA ANAK SUKAR BANGUN SUBUH, SENTIASALAH BERBAIK SANGKA, LETAKKAN BAYANGAN POSITIF DAN BAIK-BAIK SAHAJA ============================== [C&P dari whatsap group] Hadrat Maulana Yusuf menceritakan sendiri bahawa semasa kecil, beliau agak liat untuk bangun solat Subuh. Apabila ibunya mengejutkannya untuk solat Subuh, beliau akan bangun sekejap dan kemudian tidur balik. Akibatnya, beliau tertidur dan terpaksa mengqadakan solatnya.  ...