Teknik Mendorong Anak Kecil Berenang

BismillahirRahmanirRahim

Mengajar Anak Kecil Berenang (entri post lama, Fateh 11 bulan)

Teknik Demonstrasi & Menunjukkan Cara

1) Beritahu Fateh (11 bulan, pengalaman baru kali ke-3 sesi berenang), “kocak kaki, kocak kaki”.
2) Tunjukkan kedua kaki (saya: ibunya) berkocak dalam keadaan saya terapung di air (namun sebenarnya sedang memegang pelampungnya) (kerana ibunya tidak pandai berenang, hehe)
Hasil: Fateh yang sedang dipegang ayahnya terus mengocak kakinya dengan laju dlm keadaan terapung dan ‘berenang’ ke depan dengan pantas sekali.
Kami kagum!!!
Ia berlaku pada sesi ke-3 pengalaman di kolam renang. Sesi pertama berenang, Fateh 9 bulan memang terapung dan ala-ala berenang secara semulajadinya. MasyaAllah!!! (masa tu belum belajar teknik nabi maka hanya pujian separuh format sahaja: “waah, dia boleh rupanya, tak sangka” yang terucap dalam hati, tidak di hadapan si kecil).

Sebagai panduan, antara skrip / kata-kata yang boleh saya ucapkan ialah: “Waah, Fateh boleh terapung (pujian tingkahlaku, bukan orangnya). Mummy bangga dengan Fateh (Impak 1: kesan atau perasaan ibu). InsyaAllah nanti Fateh boleh berenang sendiri (Impak 2, jangka panjang: berupa doa atau visi ibubapa utk anak)”,  sambil senyum lebar (Ganjaran Sosial Non-Material).

Nota. 
*Bayi umur 0-2 tahun adalah dalam peringkat ‘trust vs mistrust’ dan ‘attachment’ kuat dgn ‘prime carer’nya. Maka mengajar dari bayi perlulah oleh ibu/bapa nya sendiri. 
*Apabila kerapatan (‘attachment’) kuat dengan penjaga utama yang memberikan keperluan asas bayi seperti makanan (susu), pelukan (pabila rasa takut / sejuk), kata-kata baik (menenangkan atau menggalakkan), ubatan (pabila sakit), bayi akan sangat kenal dan percaya (trust) kepada penjaga utama ini yang secara konsisten (istiqamah) menyediakan segala keperluan asasnya. Sebaliknya berlaku (‘mistrust’/tidak percaya/sukar percaya) sekiranya penjaga utama ini berubah-ubah atau tidak memberikan atau memenuhi keperluan asas ini.
*Kerapatan yang baik memudahkan penjaga utama ini melakukan banyak dorongan tingkahlaku yang ingin dibentuk dari awal bayi.

54718_4384981055065_370660013_o
Fateh pertama kali di kolam renang 9 bulan
1468792_10201543769808487_1083081660_n
Fateh di sungai Gua Kelam, 1 tahun 9 bulan
Seterusnya: Teknik Pujian untuk anak bawah 12 bulan, Teknik Mendorong anak duduk dalam car seat
 

Alhamdulillah.

Teknik Mendorong Anak Kecil Mengemas Selepas Makan

BismillahirRahmanirRahim

Aplikasi Teknik Nabi Muhammad

Sambungan dari Teknik Pejam Mata Pada Kesalahan anak kecil di meja makan kepada aktiviti mengemas lantai bersama, iaitu Teknik Memberi Solusi dan Menunjukkan Cara. 

Selesai makan (anak menghulurkan mangkuk makanannya ke depan tanda sudah tidak mahu makan lagi / kenyang), saya akan berkata “OK, Fateh dah habis makan, Mummy nak kemas” (menyediakan minda anak untuk aktiviti seterusnya).

Kemudian saya akan mengambil kain lap saya dan kembali kepadanya. Turunkan beliau dari ‘high chair’ dan berdiri di lantai yang penuh dengan butiran makanan jatuh.

“Ok, makanan kita tumpah, maka kita perlu kemaskan lantai ya” (Teknik Memberi Solusi dan Menunjukkan Cara). Anak akan nampak kita buat dan percayalah dia akan sangat ‘prososial’ iaitu membantu mengelap bersama.

Pujian diberi : “Alhamdulillah, bagus Fateh nak tolong Mummy kemas, nanti lantai bersih, Mummy pun senang hati”. Beliau akan tolong mengelap / kemas lantai ala kanak-kanaknya (ia berlaku sangat singkat, kurang 1 minit anak diberi peluang mengemas) (bermaksud, sabarlah untuk 1 minit sahaja ya 🙂

Saya tidak memberikan nasihat percuma (membebel) atas kesalahannya seperti: “Hiiish, tengok ni. Banyaknya makanan tumpah. Penat Mummy tau!”, atau “Fateh, lain kali makan la elok-elok, bla bla bla…”. (tak ada idea nak membebel pun, bukan anak faham pun yang dia tangkap ialah rasa kurang enak/kecewa orang dewasa kepadanya).

Cara saya menahan kepenatan kerana mengelap setiap hari ialah dengan menarik nafas panjang dengan mulut tertutup, sambil terus melakukan kerja pembersihan (hormone anti-stress akan ter rembes pabila kita melakukan aktiviti fizikal). 😀 

Usai mengelap lantai ala kanak-kanak kecil, saya akan beri ‘hint’ kepada ayah untuk mengambil anak dan membersihkan tangan dan badannya. (biasanya pakaian akan perlu ditukar).

Hadiah kepada kesabaran dan membenarkan anak mengekspresikan motor skil halus memegang sudu garfu di meja makan (sambil beliau melihat kami makan bersama: guna sudu/tangan) ialah pada usia 1 tahun 6 bulan, kami dapati cara memegang sudunya amat meningkat baik dan seperti orang dewasa (pegang di hujung sudu dan masuk ke mulut dari depan, bukan tepi sudu).

Contoh keadaan lain pabila air dari cawannya atau air kotak kecil tumpah, Fateh akan memberitahu dengan nada ‘kesal’ (imitate / tiru orang dewasa iaitu saya), dengan berkata “Tummpaaaahh…”, saya akan terus memberikan kertas tisu kepada beliau dan secara spontan beliau akan mengelap air tumpah di lantai itu (dahulu saya yang lapkan, kemudian saya ubah dengan Teknik Memberi Solusi, memang berkesan :). Kemudian saya akan menyambung pembersihan yang lebih sempurna selepas itu. 

Sambil memuji akan tingkahlaku positifnya : “Fateh lap air tumpah, Mummy suka. Pasni minum hati-hati ya” dan beliau akan menjawab : “Hm!” (tone / nada tanda setuju / faham / kerjasama diperolehi)  iaitu cara kebiasaan dia menjawab. Sebaliknya jika tidak faham, nada Hmm nya berbunyi tinggi di hujungnya iaitu “Hm?” atau jika tidak setuju beliau akan berkata “Ma mau…”.

Nota.

*Kita tidak mengharap anak akan tolong bersihkan lantai secara sempurna, maka beri peluang anak membersihkan bersama adalah peluang prososial (berbuat baik yang diterima peringkat sosial) yang sangat sesuai dilatih di peringkat umur seawal 1 tahun atau pabila anak mula meniru tingkah laku anda sebagai ibu / bapa.

*Maksud menunjukkan cara ini ialah dengan andaian kita sebagai ibu/bapa ada perbuat cara betul sebelum itu untuk diikuti dan diterima anak sebagai tingkahlaku kebiasaan (kerana mata kecil anak melihat dengan sangat ‘zoom in’ sejak awal bayi 6 bulan:- kotor-bersihkan, sepah-kemas, tumpah-lap, habuk-lap.

*Dalam disiplin psikologi kanak-kanak, teknik ini dinamakan “Right Wrongs Together” iaitu kita bersama-sama anak pabila dia betul / berjaya, mahupun pabila dia perbuat silap / salah. Ini kerana didikan dan bimbingan berterusan amatlah penting dalam membentuk tingkah laku positif anak. 

*Contoh jika anak mahu menggunakan / main dengan penyapu lantai / penyodok sampah dan mop, izinkan dia perbuat sama-sama. Beri ruang kecil (5%) untuk dia ‘kerja’kan dengan beri arahan solusi “Fateh sapu sini” sambil anda menyapu bahagian lain seluruhnya (95%), kemudian anda kembali semula kepadanya untuk menyapu di bahagian kecil 5% itu. Selesai, anda puas hati selesai kerja, anak pun puas hati dapat ‘kerjakan’ (win-win). 

*Percayalah teknik solusi / menunjukkan cara ini amat berkesan dan mudah, anda tidak penat, anak puas bermain / membantu anda. Sekiranya kita tidak galakkan anak membantu kerja rumah semasa kecil lagi, kerana menganggap dia akan kecahkan lagi suasana atau dia terlalu kecil lagi, jangan kecewa pabila usia dalam 5-6 tahun dan ke atas terutama remaja, anak tidak berminat membantu di dapur hatta meletakkan sebiji pinggannya di sinki sekalipun. Kajian menunjukkan bayi lingkungan usia boleh imitate (tiru) ini amat prososial iaitu keinginan membantu secara semulajadinya sangat ada. Maka kita gunalah sebaik mungkin masa emas ni…

Alhamdulillah.

886732_1433658903520956_669371097_o